به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار معین الدین سعیدی در گفتوگو با ایسنا در مورد ضرورت و نقش شهر فرودگاهی چابهار در توسعه سواحل مکران گفت: چابهار به لحاظ موقعیت استراتژیک در نقطه حساسی قرار دارد. چابهار، شاهراه ارتباطی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده است.
نماینده مردم چابهار در مجلس با اشاره به نقش اقتصادی این شهر گفت: منطقه آزاد چابهار تنها منطقه آزادیست که مرز هوایی زمینی و دریایی ندارد. با مصوبه اخیری که مجلس از طرف دولت تصویب کرد، به مرز زمینی و دریایی منطقه آزاد اضافه شده بود اما کماکان مرز هوایی نداریم. ما معتقدیم فرودگاه فعلی نظامی چابهار تنها کارکرد نظامی دارد و بسیار اهمیت دارد و باید با قدرت کار خود را ادامه دهد اما واقعا ضرورت دارد که شهرک فرودگاهی غیرنظامی با توجه به نیاز منطقه تأسیس شود.
وی در پاسخ به این پرسش که تأسیس شهرک فرودگاهی چه فوایدی دارد؟ گفت: هماکنون در شرایط تحریمی، ضرورت انکارناپذیری مبنی بر ارتباط با کشورهای دوست و همسایه وجود دارد. برای رسیدن به این هدف، نیازمند تأسیس این شهرک فرودگاهی هستیم. صادرات و واردات کالا، رشد فعالیتهای لجستیکی و توسعه گردشگری همه از علتهای تأسیس این فرودگاه است. البته با مصوبه اخیر دولت، این فرودگاه کلنگ خورده است.
سعیدی با بیان اینکه «تأسیس شهرک فرودگاهی مغایرتی با فرودگاه نظامی ندارد» گفت: ما دوست داریم که فرودگاه نظامی هم تقویت شود اما برای افزایش خدمات، تسهیلات گمرکی و ارزش افزوده برای صادرات نیازمند تأسیس شهرک فرودگاهی هستیم.
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد مشکلات شرایط فقدان شهرک فرودگاهی گفت: افراد هماکنون نمیتوانند از بسیاری از مزیتهای منطقه آزاد استفاده کنند. هیچ کدام از معافیتهای منطقه آزاد برای گردشگر خارجی وجود ندارد. فرودگاه فعلی به خاطر ماهیت نظامی، نمیتواند پاسخگوی حجم بالای مسافر و کلا باشد. این فرودگاه ۴۰ کیلومتر با خود چابهار فاصله دارد و مشکلاتی ایجاد کرده است.